Bausch Health Poland Sp. z o.o.
ul. Przemysłowa 2, 35-959 Rzeszów
NIP 8133676203,
Informacja o realizowanej strategii podatkowej
za rok podatkowy
2021
Realizując obowiązek wynikający z art. 27c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Bausch Health Poland Sp. z o.o. z siedzibą w Rzeszowie (BHP, Spółka) przedstawia wymagane informacje o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy 2021:
1. Informacje o stosowanych przez Spółkę:
a) procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie.
Spółka posiada procedury i oparte na codziennej praktyce procesy umożliwiające zarządzanie i właściwe wykonywanie obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.
W zakresie bieżącej praktyki, Spółka realizuje procesy gwarantujące dochowanie należytej staranności, a w szczególności:
- Weryfikuje dane dotyczące kontrahentów, a w tym:
- występowanie rachunku bankowego na białej liście lub / i weryfikuje prawidłowość rachunku bankowego z kontrahentem
- rejestrację kontrahenta jako podatnika podatku VAT w Polsce
- rejestrację kontrahenta UE jako podatnika VAT UE
- Kompletuje dokumentację dotyczącą WDT i exportu, umożliwiającą prawidłowe zastosowanie preferencyjnej stawki VAT
- Weryfikuje transakcje zakupowe z nierezydentami pod kątem występowania podatku u źródła, a w tym:
- Analizuje transakcje pod kątem występowania obowiązku podatkowego
- Analizuje umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania
- Gromadzi dokumentację, a w szczególności certyfikaty rezydencji i oświadczenia odbiorcy płatności dotyczące okoliczności związanych z płatnością i statusu podatkowego odbiorcy
Ponadto Spółka posiada procedury i regulaminy, w tym m. in.:
- Procedury korporacyjne SOX (Sarbanes Oxley Compliance), na bazie których wdrożone
są punkty kontrolne zapewniające prawidłowość procesów i kompletność zapisów księgowych, m.in.:- Procedura uzgodnienia sald
- Procedura sprawozdawczości finansowej, konsolidacji i zamknięcia ksiąg, księgowości, a w szczególności harmonogram zamknięcia miesiąca, zapewniający, że wszystkie dokumenty są zaksięgowane, podatki zaksięgowane, konta rozliczone
- Procedura środków trwałych
- Procedura zapasów
- Procedura płac
- Procedura wydatków marketingowych
- Procedura procesu P2P
- Procedura treasury
- Procedura Phishing
- Procedury wewnętrzne, które umożliwiają prawidłowe wywiązywanie się z obowiązków podatkowych, m. in.:
- Polityka Aktywności Marketingowych
- Procedura zawierania umów zawierająca dokument CAF (CONTRACT APPROVAL FORM) wymagany przy zawieraniu każdej umowy
- Procedura i polityka samochodowa
- Procedura Akceptacja i rozliczanie wydatków służbowych
- Procedura dotycząca procesu użytkowania i rozliczania sprzętu służbowego
- Procedura Zakupowa
- Procedurę MDR, na którą składają się:
- Ramowa procedura w zakresie przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych, oraz
- Instrukcja MDR
b) dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej
W 2021 r. Spółka nie realizowała form dobrowolnej współpracy z organami KAS. Spółka w szczególności nie zawierała umów współdziałania, uprzednich porozumień cenowych ani nie występowała o wydanie opinii zabezpieczających.
2. Informacje:
a) odnośnie realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
Spółka prowadzi w Polsce aktywną działalność gospodarczą i jest polskim rezydentem podatkowym.
W ramach ciążących na niej obowiązkach wynikających z przepisów prawa podatkowego, w 2021 roku Spółka odprowadzała:
- jako podatnik:
- podatek dochodowy od osób prawnych
- podatek od towarów i usług
- cło
- jako płatnik:
- podatek dochodowy od osób fizycznych, oraz
- podatek dochodowy od osób prawnych (podatek u źródła - WHT)
W związku z ciążącymi na niej, jako podatniku i płatniku, obowiązkami podatkowymi, Spółka składała wymagane prawem deklaracje, zeznania oraz informacje podatkowe a także przygotowywała wymagane dokumentacje (np. dokumentacja cen transferowych).
Wdrożone przez Spółkę procedury i procesy oraz kompetentny zespół umożliwiły Spółce rzetelne wywiązywanie się ze zobowiązań podatkowych za rok podatkowy zakończony 31 grudnia 2021 roku.
b) o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, o których mowa wart. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej, z podziałem na podatki, których dotyczą.
W 2021 roku Spółka przekazała Szefowi KAS:
- nie przekazała Szefowi KAS informacji o schemacie podatkowych (MDR-1), niemniej dwie informacje odpowiadające informacji MDR-1 złożone przez inny, zagraniczny podmioty z Grupy Bausch dotyczyły Spółki jako korzystającego – informacje te dotyczyła podatku dochodowego od osób prawnych,
- jedną informację korzystającego o schemacie podatkowym (MDR-3) –dotyczyła ona podatku dochodowego od osób prawnych.
3. Informacje o:
a) transakcjach z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki, w tym podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej:
Podmiot |
Kraj siedziby |
Typ transakcji |
Wartość transakcji |
Dr. Gerhard Mann chem.-pharm. Fabrik GmbH |
Niemcy |
Zakupy produktów |
113 024 327,78 pln |
Bausch Health Ireland Limited |
Irlandia |
Zakup produktów |
687 639 022,00 pln |
Bausch Health Ireland Limited |
Irlandia |
Opłaty licencyjne
|
64 398 418,72 pln |
Bausch & Lomb Ireland Limited |
Irlandia |
Zakup produktów |
116 085 019,73 pln |
Bausch Health LLC |
Rosja |
Sprzedaż produktów |
154 885 073,85 pln |
b) planowanych lub podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4
Projekt Racjonalizacji Struktury Grupy [Legal Entities Rationalization Project /LER]:
W ramach prowadzonego w Grupie Bausch Health globalnego projektu LER mającego na celu zmniejszenie liczby podmiotów należących do Grupy, dokonane zostały poniższe działania restrukturyzacyjne mogące mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych Spółki i/lub jej podmiotów powiązanych:
- likwidacja Valeant sp. z o.o. Europe sp.j., której większościowym wspólnikiem była Spółka – z uwagi na eliminację podmiotu zaprzestana została jego działalność, a co za tym idzie Spółka nie osiąga już przychodów z tej działalności, które podlegałyby opodatkowaniu. Spółka Valeant sp. z o.o. Europe sp.j. została wykreślona z Rejestru Przedsiębiorców 2021-06-17;
W 2021 roku nie zostały dokonane inne planowane działania restrukturyzacyjne mogące mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych Spółki i/lub jej podmiotów powiązanych.
Wydzielenie biznesu okulistycznego [Spin-off]
W ramach globalnego projektu Grupy (Spin off) mającego na celu wyodrębnienie w jej ramach dwóch pionów gospodarczych (ogłoszenie planu wdrożenia Projektu miało miejsce 6 sierpnia 2020 r.) zaplanowany został podział przez wydzielenie w ramach BHP części jej działalności i przeniesienie jej na nowy podmiot gospodarczy należący do Grupy. Pierwszym etapem procesu było wydzielenie w ramach Spółki Pionu Działalności Okulistycznej i Pionu Zdywersyfikowanej Działalności Farmaceutycznej (z których oba tworzą zorganizowane części przedsiębiorstwa) oraz alokowanie do nich odpowiednich zasobów ludzkich oraz rzeczowych umożliwiających samodzielne prowadzenie ich działalności. Prace nad wydzieleniem biznesu rozpoczęto w 2020, a kroki prawne wdrożone zostały w roku 2021 oraz 2022. Finalnie, Sąd Rejonowy w Warszawie 15 kwietnia 2022 roku zarejestrował podział Spółki Bausch Health Poland sp. z o.o.
Wydzielenie biznesu Solta [Solta Separation]
W ramach globalnego projektu Grupy (Solta Separation) mającego na celu wyodrębnienie w jej strukturze oddzielnego pionu biznesu związanego z urządzeniami stosowanymi w medycynie estetycznej (ogłoszenie planu wdrożenia projektu miało miejsce 3 sierpnia 202a r.), zaplanowane zostało wydzielenie i przeniesienie ze Spółki na inną spółkę z Grupy części działalności BHP. Prace przygotowawcze toczyły się w 2021 r. a do przeniesienia przez BHP omawianej części biznesu doszło efektywnie z 1 stycznia 2022 r. W okresie przejściowym, Spółka będzie w zmienionym zakresie prowadziła działalność związaną z produktami Solta.
4. Informacje o złożonych przez podatnika wnioskach o wydanie:
a) ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej:
Spółka nie składa takich wniosków.
b) interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej: Spółka nie składa takich wniosków
c) wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług: Spółka nie składa takich wniosków.
d) wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722, z późn. zm.14):
Spółka nie składa takich wniosków.
5) informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych podatnika na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 i na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej.
Spółka nie dokonywała rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową.